Κανείς
όμως δεν μπορεί να είναι βέβαιος για το σχέδιο της θρυλικής μηχανής,
ούτε καν για το εάν κατασκευάστηκε όντως από τον μεγάλο μαθηματικό της
αρχαιότητας.
Το
μηχανικό μοντέλο της σφαίρας, το οποίο δημιούργησε στο Λονδίνο ο
μηχανολόγος και ιστορικός της επιστήμης Μάικλ Ράιτ, εκτίθεται σε μουσείο της Βασιλείας στην Ελβετία.
Σάββατο 31 Οκτωβρίου 2015
Πέμπτη 29 Οκτωβρίου 2015
Ο μαθηματικός που απέδειξε πασίγνωστη εικασία, αλλά κανείς δεν καταλαβαίνει πώς!
Στα
μαθηματικά υπάρχουν υποθέσεις και εικασίες, σχεδόν αδύνατον να
αποδειχτούν. Προβλήματα που παιδεύουν τους μαθηματικούς επί αιώνες, όπως
το διάσημο Τελευταίο Θεώρημα του Φερμά.
Οταν κανείς δεν μπορεί να λύσει την εικασία που σκαρφίστηκε ο Γάλλος μαθηματικός πριν από 382 χρόνια, το πρόβλημα μετατρέπεται σε... μαθηματικός θρύλος. Τα τελευταία 3 χρόνια όμως, το «δυσκολότερο μαθηματικό πρόβλημα» όπως αναφέρει το βιβλίο Γκίνες, βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά στην λύση του. Ο δρόμος για την απόδειξη του ωστόσο, παραμένει ακόμα δύσβατος.
Μια απόδειξη... 500 σελίδων που αλλάζει τα δεδομένα στην Θεωρία Αριθμών – Το κλειδί για την λύση του Τελευταίου Θεωρήματος του Φερμά
Οταν κανείς δεν μπορεί να λύσει την εικασία που σκαρφίστηκε ο Γάλλος μαθηματικός πριν από 382 χρόνια, το πρόβλημα μετατρέπεται σε... μαθηματικός θρύλος. Τα τελευταία 3 χρόνια όμως, το «δυσκολότερο μαθηματικό πρόβλημα» όπως αναφέρει το βιβλίο Γκίνες, βρίσκεται ένα βήμα πιο κοντά στην λύση του. Ο δρόμος για την απόδειξη του ωστόσο, παραμένει ακόμα δύσβατος.
Μια απόδειξη... 500 σελίδων που αλλάζει τα δεδομένα στην Θεωρία Αριθμών – Το κλειδί για την λύση του Τελευταίου Θεωρήματος του Φερμά
Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2015
Αλήθεια ή μύθος το φαινόμενο της πεταλούδας
Είναι
μια από τις έννοιες που παρουσιάζουν μεγάλες δυσκολίες ακόμα και στην
ερμηνεία τους. Πως θα μπορούσε κάποιος να περιγράψει το χάος; Είναι
δυνατόν μια λέξη «ανυπάκουη» στις αυστηρές ορολογίες και ετυμολογίες, να
βρει την θέση της ανάμεσα στους ακόμα πιο αυστηρούς νόμους των
μαθηματικών;
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το χάος είναι η έννοια που χαρακτηρίζει ένα σύνολο αντίθετο σε κάθε νόμο και τάξη. Η άναρχη, απρόβλεπτη φύση του δεν αφήνει περιθώρια για περαιτέρω ορισμούς. Η λογική που έχουμε αναπτύξει, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την λέξη «χάος». Ο άνθρωπος προσπαθεί να ερμηνεύσει κάθε φαινόμενο αιτιοκρατικά, ενώ αυτό δεν υπακούει σε κανέναν νομοτελειακό κανόνα.
Πως γύρω από μια αυθαίρετη έννοια δημιουργήθηκε μια μαθηματική θεωρία
Θα μπορούσαμε να πούμε ότι το χάος είναι η έννοια που χαρακτηρίζει ένα σύνολο αντίθετο σε κάθε νόμο και τάξη. Η άναρχη, απρόβλεπτη φύση του δεν αφήνει περιθώρια για περαιτέρω ορισμούς. Η λογική που έχουμε αναπτύξει, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την λέξη «χάος». Ο άνθρωπος προσπαθεί να ερμηνεύσει κάθε φαινόμενο αιτιοκρατικά, ενώ αυτό δεν υπακούει σε κανέναν νομοτελειακό κανόνα.
Πως γύρω από μια αυθαίρετη έννοια δημιουργήθηκε μια μαθηματική θεωρία
Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2015
Το άπειρο και τα παράδοξα του Ζήνωνα
Η έννοια του
απείρου είναι τόσο αρχαία όσο και η Ιόνιος Φιλοσοφία με το οποίο ασχολήθηκε
πρώτη. Το “άπειρο”ανέκαθεν προξενούσε και προξενεί αρκετές δυσκολίες και
προβλήματα στον καθορισμό του όπως και στην κατανόησή...
του. Με την έννοια “άπειρο” εννοούμε συνήθως κάτι το οποίο αντίκειται στο πεπερασμένο, κάτι χωρίς πέρας, κάτι έξω από το οποίο δεν υπάρχει τίποτα, κάτι το οποίο δεν επιδέχεται περαιτέρω αύξηση. Το άπειρο προκάλεσε από την αρχή διαφορές, αντινομίες, πολλές από τις οποίες αποτελούν μέχρι σήμερα αντικείμενο μελέτης. Θα αρκεστούμε στα 4 γνωστά σοφίσματα του Ζήνωνα του Ελεάτη (496-429 π.Χ.). Αυτά σήμερα έχουν ιστορική μόνο σημασία.
του. Με την έννοια “άπειρο” εννοούμε συνήθως κάτι το οποίο αντίκειται στο πεπερασμένο, κάτι χωρίς πέρας, κάτι έξω από το οποίο δεν υπάρχει τίποτα, κάτι το οποίο δεν επιδέχεται περαιτέρω αύξηση. Το άπειρο προκάλεσε από την αρχή διαφορές, αντινομίες, πολλές από τις οποίες αποτελούν μέχρι σήμερα αντικείμενο μελέτης. Θα αρκεστούμε στα 4 γνωστά σοφίσματα του Ζήνωνα του Ελεάτη (496-429 π.Χ.). Αυτά σήμερα έχουν ιστορική μόνο σημασία.
Τρίτη 20 Οκτωβρίου 2015
Συνεχίζονται τα μαθήματα προετοιμασίας για τους Μαθηματικούς Διαγωνισμούς «Θαλής» και «Υπατία» 2015 στην Ημαθία
Το παράρτημα Ημαθίας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας, διοργανώνει
μαθήματα προετοιμασίας των μαθητών Α΄ Γυμνασίου για τον διαγωνισμό
«Υπατία» και Β΄ Γυμνασίου έως Γ΄ Λυκείου για τον διαγωνισμό Θαλής.
Οι διαγωνισμοί θα διεξαχθούν το Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2015 σε εξεταστικά κέντρα που θα οριστούν με απόφαση της Δ/θμιας Εκπ/σης Ημαθίας.
Τα μαθήματα προετοιμασίας πραγματοποιούνται:
Ι. Για τους μαθητές της περιοχής Αλεξάνδρειας στο 2ο Γυμνάσιο Αλεξάνδρειας κάθε Σάββατο από τις 3 Οκτωβρίου έως 7 Νοεμβρίου στις ώρες 09:00 – 11:00.
ΙΙ. Για τους μαθητές της περιοχής Νάουσας στο 1ο Γενικό Λύκειο Νάουσας κάθε Κυριακή από 4 Οκτωβρίου έως 8 Νοεμβρίου στις ώρες 10:30 – 12:30.
ΙΙΙ. Για τους μαθητές της περιοχής Βέροιας στο Μουσικό Γυμνάσιο κάθε Κυριακή από 4 Οκτωβρίου έως 8 Νοεμβρίου στις ώρες 10:30 – 12:30.
Οι διαγωνισμοί θα διεξαχθούν το Σάββατο 14 Νοεμβρίου 2015 σε εξεταστικά κέντρα που θα οριστούν με απόφαση της Δ/θμιας Εκπ/σης Ημαθίας.
Τα μαθήματα προετοιμασίας πραγματοποιούνται:
Ι. Για τους μαθητές της περιοχής Αλεξάνδρειας στο 2ο Γυμνάσιο Αλεξάνδρειας κάθε Σάββατο από τις 3 Οκτωβρίου έως 7 Νοεμβρίου στις ώρες 09:00 – 11:00.
ΙΙ. Για τους μαθητές της περιοχής Νάουσας στο 1ο Γενικό Λύκειο Νάουσας κάθε Κυριακή από 4 Οκτωβρίου έως 8 Νοεμβρίου στις ώρες 10:30 – 12:30.
ΙΙΙ. Για τους μαθητές της περιοχής Βέροιας στο Μουσικό Γυμνάσιο κάθε Κυριακή από 4 Οκτωβρίου έως 8 Νοεμβρίου στις ώρες 10:30 – 12:30.
Δευτέρα 19 Οκτωβρίου 2015
Hμερίδα Μαθηματικών στη Κατερίνη
Το Παράρτημα Πιερίας της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρεία, την Κυριακή
18 Οκτωβρίου 2015 και ώρα 11:30 π.μ. στο αμφιθέατρο του 5ου ΓΕ.Λ.
Κατερίνης. διοργάνωσε ημερίδα με θέμα:
«ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ- ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
& ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ».
Οι εισηγητές της ημερίδας ήταν :
«ΜΑΘΗΜΑΤΙΚΑ Γ΄ ΛΥΚΕΙΟΥ- ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
& ΝΕΕΣ ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΕΣ ».
Οι εισηγητές της ημερίδας ήταν :
Κυριακή 18 Οκτωβρίου 2015
Οι μαθηματικές μονομαχίες με όπλο τις... αποδείξεις.
Στον
απέραντο κόσμο των μαθηματικών δεν υπάρχουν όρια, ούτε και τέλος. Κάθε
απόδειξη, κάθε θεώρημα ή λήμμα, θα μπορούσε να θεωρηθεί σαν μια...
σταγόνα στον μαθηματικό ωκεανό. Ακόμα και οι πιο «ολοκληρωμένοι»
μαθηματικοί, έχουν ελάχιστες γνώσεις σε σχέση με το σύνολο της
μαθηματικής επιστήμης.
Το σαγηνευτικό, άγνωστο περιβάλλον των αριθμών με τα αμέτρητα άλυτα προβλήματα, εμπεριέχει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να «κοντραριστούν» δύο επίδοξοι επιστήμονες. Σήμερα στο διαδίκτυο κυκλοφορούν διάφορα online παιχνίδια κατάταξης,
Το σαγηνευτικό, άγνωστο περιβάλλον των αριθμών με τα αμέτρητα άλυτα προβλήματα, εμπεριέχει τις κατάλληλες προϋποθέσεις για να «κοντραριστούν» δύο επίδοξοι επιστήμονες. Σήμερα στο διαδίκτυο κυκλοφορούν διάφορα online παιχνίδια κατάταξης,
Παρασκευή 16 Οκτωβρίου 2015
Ο Ιταλός Luca Pacioli που ...αναγέννησε την επιστήμη
ΠΟΥ... ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΕ ΤΗΝ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
Στα
χρόνια της Αναγέννησης υπήρξαν επιστήμονες που έμειναν στην ιστορία. Ο
Pacioli δεν βρισκόταν στην επιστημονική «ελίτ». Κι όμως στάθηκε σύμβολο
της... Αναγέννησης της επιστήμης.
Ενα ανήσυχο πνεύμα, ιδανικό όχι μόνο για να συμπλεύσει με το κύμα της ιταλικής Αναγέννησης, αλλά για να συμβάλλει σημαντικά στο ξέσπασμα αυτής της τεράστιας πολιτιστικής επανάστασης. Ο Luca Pacioli, σε αντίθεση με τους μαθηματικούς τους 17ου και του 18ου αιώνα, δεν ήταν ο απόλυτος επιστήμονας. Ποτέ δεν αφέθηκε ελεύθερος στον κόσμο των αριθμών. Είχε όμως τον τρόπο ώστε το έργο του να μείνει στην ιστορία· εφάμιλλο κάθε μεταγενέστερου βαρυσήμαντου θεωρήματος, αντάξιο κάθε ολοκληρωμένης μαθηματικής θεωρίας.
Ενα ανήσυχο πνεύμα, ιδανικό όχι μόνο για να συμπλεύσει με το κύμα της ιταλικής Αναγέννησης, αλλά για να συμβάλλει σημαντικά στο ξέσπασμα αυτής της τεράστιας πολιτιστικής επανάστασης. Ο Luca Pacioli, σε αντίθεση με τους μαθηματικούς τους 17ου και του 18ου αιώνα, δεν ήταν ο απόλυτος επιστήμονας. Ποτέ δεν αφέθηκε ελεύθερος στον κόσμο των αριθμών. Είχε όμως τον τρόπο ώστε το έργο του να μείνει στην ιστορία· εφάμιλλο κάθε μεταγενέστερου βαρυσήμαντου θεωρήματος, αντάξιο κάθε ολοκληρωμένης μαθηματικής θεωρίας.
Γκέοργκ Κάντορ: ο Ρώσος μαθηματικός που δημιούργησε τη Θεωρία Συνόλων
Διαγράφοντας
μια πορεία συνυφασμένη με την ανθρώπινη εξέλιξη, τα μαθηματικά πάντα
ήταν σε θέση να προσφέρουν τροφή για σκέψη ακόμα και σε όσους δεν είχαν
άμεση επαφή μαζί τους. Κάθε αυστηρά ορισμένη μαθηματική έννοια που
φαίνεται απρόσιτη ανάμεσα στους περίεργους συμβολισμούς, γίνεται αμέσως
πιο ενδιαφέρουσα όταν εμπλακεί η φιλοσοφία για να της δώσει μια πιο...
γλυκιά όψη. Αυτός είναι και ο μοναδικός τρόπος ώστε η μαθηματική λογική
να γίνει αντιληπτή χωρίς να απαιτούνται μαθηματικές γνώσεις.
Τρίτη 13 Οκτωβρίου 2015
Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015
Η θρυλική σφαίρα του Αρχιμήδη - Κατασκευάστηκε το πρώτο μηχανικό μοντέλο [Βίντεο]
Ένας πρώην επιμελητής του Μουσείου Επιστήμης του Λονδίνου δημιούργησε το πρώτο αντίγραφο της περίφημης σφαίρας του Αρχιμήδη, ενός μηχανισμού που έδειχνε τους πλανήτες να περιφέρονται γύρω από τον Ήλιο.
Τρίτη 6 Οκτωβρίου 2015
Διημερίδα με θέμα «Τα Μαθηματικά σε ένα Αναβαθμισμένο Σχολείο»
Η ΕΠ.Ε.ΔΙ.Μ, στα πλαίσια του νέου κύκλου δράσεών της για το ακαδημαϊκό έτος 2015–2016, θα διοργανώσει διημερίδα με τίτλο:
«Τα Μαθηματικά σε ένα Αναβαθμισμένο Σχολείο»
με θεματολογία περί των αναλυτικών προγραμμάτων και πιθανών προεκτάσεών τους.
Η εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την Παρασκευή 9 και Σάββατο 10 Οκτωβρίου 2015 στο Μαθηματικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών.
Παρακάτω υπάρχει ένα ενδεικτικό
πρόγραμμα της διημερίδας, όπου οι ώρες ομιλητών και παρεμβάσεων έχουν
υπολογιστεί κατά προσέγγιση και ενδέχεται να υπάρξουν κάποιες αλλαγές.
Το οριστικό πρόγραμμα θα ανακοινωθεί την επόμενη εβδομάδα.
Παρασκευή 9 Οκτωβρίου
ώρα 16.30: Έναρξη - Χαιρετισμοί
ώρα 17.00: Ομιλητής
Βένιος Αγγελόπουλος (Εισαγωγική ομιλία)