Δευτέρα 17 Δεκεμβρίου 2012

Ένα ζυγισμένο....πρόβλημα του Hugo steinhaus!!!!!


hugo  Steinhaus (1887-1972)
   
  Ένα πολύ ενδιαφέρον πρόβλημα πραγματεύτηκε  το 1950 , ο hugo  Steinhaus ο μαθηματικός που μας είναι γνώριμος από το πρόβλημα των ισων μεριδίων .   Το πρόβλημα της κατάταξης  ν  αντικείμενων  κατά αύξουσα σειρά  βάρους  (από το μικρότερο προς το μεγαλύτερο) με τον ελάχιστο αριθμό ζυγίσεων. Ας γίνουμε περισσότερο συγκεκριμένοι.
  Έστω ότι πρέπει να κατατάξετε πέντε διαφορετικά σώματα σύμφωνα  με το βάρος τους. Έχετε όμως στην διάθεση σας  μια ζυγαριά , που έχετε χάσει τα σταθμά της .Πως θα τα καταφέρετε κάνοντας μόνο 7 ζυγίσεις ;


 Αν είχατε  δυο σώματα, θα τα καταφέρνατε με μια μόνο ζύγιση. Για τρία σώματα χρειάζονται τρεις ζυγίσεις. Η πρώτη θα δείχνει ποιο  από τα σώματα Α και Β είναι βαρύτερο, εάν είναι το Α, η δεύτερη ζύγιση σας δείχνει ποιο από τα A και Γ είναι βαρύτερο. Εάν το Α είναι βαρύτερο από το Γ, είναι απαραίτητη και τρίτη ζύγιση για την σύγκριση των Β  και Γ.
  
   Για τέσσερα σώματα, το πρόβλημα παραμένει  απλό, χρειάζονται 5 ζυγίσεις.
Από 5 σώματα και πάνω το πράγμα αρχίζει και ζορίζει.
Τα 5 σώματα μπορεί να διαταχθούν κατά αυξανόμενο βάρος με επτά ζυγίσεις το πολύ:                          1η ζύγιση : Συγκρίνουμε το Α με το Β και υποθέτουμε ότι το Β είναι πιο βαρύ.       ( Α<Β)
2η ζύγιση: Συγκρίνουμε το  Γ με το Δ και υποθέτουμε ότι το Δ είναι βαρύτερο       (Γ<Δ)
 3η ζύγιση: Συγκρίνουμε το  Β με το Δ έστω ότι το Δ είναι βαρύτερο                       ( Β<Δ)
4η ζύγιση: Συγκρίνουμε το Β με το Ε  .
5η ζύγιση: Εάν το Ε είναι πιο βαρύ από το Β, συγκρίνουμε το Ε με το Δ. Εάν αντίθετα είναι ελαφρύτερο από το Β, τότε το συγκρίνουμε με το Α.
  Η πέμπτη ζύγιση μας επιτρέπει να κατατάξουμε τα τέσσερα αντικείμενα Α,Β,Ε,Δ  κατά αύξουσα σειρά. Γνωρίζουμε όμως από την δεύτερη ζύγιση ότι το Γ είναι πιο ελαφρύ από το Δ. Ας υποθέσουμε ότι το αποτέλεσμα της πέμπτης  ζύγισης  είναι: Δ>Β>Ε>Α. Απομένει η κατάταξη του Γ σε σχέση με τα Β,Ε και Α, πράγμα που θα επιτύχουμε με δυο ακόμα ζυγίσεις.
6η ζύγιση: Συγκρίνουμε το Γ με το Ε.
 7η ζύγιση: Αν το Γ είναι πιο βαρύ από το Ε, συγκρίνουμε το Γ με το Β. Εάν το Γ είναι ελαφρύτερο από το Ε, το συγκρίνουμε με το Α.
  Ο  hugo  Steinhaus  επανεξέτασε  το πρόβλημα , το 1968 , και δίνει  ένα πινάκα στον οποίο αποφαίνεται για τον ελάχιστο αριθμό ζυγίσεων  που απαιτούνται για την διάταξη ν αντικείμενων  όπου ν=1,….,11
 
  ν αντικείμενα
   Ελάχιστος αριθμός ζυγίσεων
             1
                             0
             2
                            1
             3
                            3
             4
                           5
             5
                           7
             6
                          10
             7
                          13
             8
                          16
             9
                         19
           10
                         22
           11
                         26

Ένας μαγευτικός μικρόκοσμος… στη βροχή!!!


Ο Vadim Trunov είναι φωτογράφος που ζει και εργάζεται στη Ρωσία, επιδεικνύοντας μια ιδιαίτερη προτίμηση στις βροχερές μέρες του έτους. Όχι για να φωτογραφίσει τοπία ή ανθρώπους στη βροχή αλλά για να απαθανατίσει τα αγαπημένα του έντομα.



Τα σαλιγκάρια βγαίνουν μετά τη βροχή, ενώ τα περισσότερα έντομα παρουσιάζουν μια ιδιαίτερη συμπεριφορά στη βροχή. Αυτό άλλωστε είναι και το ζητούμενο του καλλιτέχνη. Να τραβήξει μια καλή πόζα στο μοντέλο του.



Κι όταν το μοντέλο είναι παράξενο, αυτό έχει ακόμα μεγαλύτερη αξία, καθώς το αποτέλεσμα θα εκπλήξει το θεατή. Έτσι περιμένοντας υπομονετικά στο κήπο του κατάφερε να δημιουργήσει μια εντυπωσιακή συλλογή φωτογραφιών με έντομα που… ποζάρουν στη βροχή.



Από σαλιγκάρια και ακρίδες, μέχρι πεταλούδες και μυρμήγκια, το καθένα έχει τη χάρη του έτσι όπως φωτογραφίζεται μέσα στο βροχερό φυσικό τοπίο.









Κυριακή 16 Δεκεμβρίου 2012

Το 1ο βραβείο διεθνώς για το 1o Γυμνάσιο Ορεστιάδας




Ολοκληρώθηκε στην Φινλανδία το 10ο Wildlife Vaasa Festival, στο οποίο συμμετείχε το 1o Γυμνάσιο Ορεστιάδας με την ταινία «Ένα ταξίδι τριών λεπτών», σε σενάριο της μαθήτριας Χρύσας Καραδήμου, φέρνοντας στην χώρα μας, στην Ορεστιάδα και βέβαια στο σχολείο, το πρώτο βραβείο διεθνώς.

Η ταινία της περιβαλλοντικής ομάδας του 1ου Γυμνασίου Ορεστιάδας «Ένα ταξίδι τριών λεπτών» απέσπασε, μαζί με άλλες τέσσερις χώρες, το πρώτο βραβείο καλύτερης ταινίας, του Διεθνούς Φεστιβάλ Wildlife Vaasa 2012 της Φινλανδίας. Οι...ταινίες στην κατηγορία των «νέων», όπου διαγωνίσθηκε η ταινία, δεν είχαν σειρά κατάταξης. Συνεπώς και οι πέντε ταινίες της Ελλάδας, της Φινλανδίας, της Αρμενίας, του Καναδά και της Ιαπωνίας, είναι στην κορυφή των βραβείων διεθνώς.


Τα αποτελέσματα του 10ου Wildlife Vaasa Festival:

WILDLIFE VAASA FESTIVAL 2012: CHILDREN & YOUTH FILM COMPETITION
Category 2: YOUTH

5 WINNERS
ISOKYRÖ BLUES / 2010 WILDLIFE VAASA FESTIVAL High school of Isokyrö, FINLAND 
LIVING WITH DUST / 2011 SUNCHILD FESTIVAL SunChild Eco Club of Urtsadzor, Ruben Khachatryan, ARMENIA 
A BREATH OF FRESH AIR / 2012 Mr Blob Pictures, Wendel Brooks, CANADA 
3 MINUTES JOURNEY / 1st Highschool of Orestiada, Environmental group Dimitris Kefalas, Georgia Barkoglou, GREECE 
VALENTINE'S DAY SHORTSHORTS FILM FESTIVAL Yuri Deguchi , Short Shorts Film Festival, JAPAN

Το Wildlife Vaasa Festival οργανώνεται κάθε 2 χρόνια από το Ostrobothnian Museum - Terranova και είναι μοναδικό στο είδος του σε όλη τη Σκανδιναβία, και διεξήχθη φέτος στην πόλη Vaasa από τις 21 μέχρι και τις 25 Νοεμβρίου.

45 συνολικά χώρες συμμετείχαν, συνεισφέροντας συνολικά 283 ταινίες. Από αυτές, οι 149 υποβλήθηκαν στον διεθνή διαγωνισμό ντοκιμαντέρ για τη Φύση και οι 104 ταινίες στο διαγωνιστικό τμήμα για παιδιά και νέους με πάρα πολύ ενδιαφέρουσες περιβαλλοντικές, αλλά και μη, ταινίες φτιαγμένες από παιδιά και νέους από όλο τον κόσμο. Στο τμήμα αυτό συμμετείχε και το 1o Γυμνάσιο Ορεστιάδας. 

Επίσης υποβλήθηκαν πολλές βραβευμένες ταινίες που συμμετείχαν εκτός συναγωνισμού, δεδομένου ότι φέτος το φεστιβάλ γιορτάζει τα 10 χρόνια του και έτσι πέντε συνεργαζόμενα φεστιβάλ από την Κίνα, την Ινδία, την Ιαπωνία την Αρμενία και την Ελλάδα συνέβαλαν και αυτά στη γιορτή αφιερώνοντας επιλογές των πρόσφατα βραβευμένων ταινιών τους.

Η Ελλάδα εκπροσωπήθηκε δυναμικά και στα 2 τμήματα του φεστιβάλ με συνολικά 19 ταινίες που υποβλήθηκαν από το Φεστιβάλ Ψηφιακού Κινηματογράφου της Αθήνας, το Camera Zizanio αλλά και από σχολεία από όλη την Ελλάδα όπως το 5ο Δημοτικό Σχολείο Χολαργού και την περιβαλλοντική ομάδα του 1ου Γυμνάσιου Ορεστιάδας που υπέβαλαν και αυτά τις ταινίες τους ξεχωριστά.

Σημειώνουμε τέλος, πως το Γυμνάσιο της Ορεστιάδας συμμετέχει φέτος στο Camera Zizanio για μια ακόμη χρονιά. Αυτή τη φορά με το ντοκιμαντέρ "Νερό, αέρας, ήλιος, γη: Πηγές ενέργειας, Πηγές ζωής", παραγωγή 2012 της περιβαλλοντικής ομάδας και του Συλλόγου γονέων, το οποίο προβλήθηκε το Σάββατο 1 Δεκεμβρίου. 

Στην Camera Zizanio, γίνονται κάθε χρόνο δεκτές δημιουργίες (μικρού μήκους) παιδιών και νέων από την Ελλάδα και τις άλλες ευρωπαϊκές χώρες, που έχουν πραγματοποιηθεί είτε στο πλαίσιο σχολικών δραστηριοτήτων, είτε είναι αποτέλεσμα ατομικών ή συλλογικών πρωτοβουλιών. Διαγωνίζονται σε τρεις ηλικιακές κατηγορίες: α) δημιουργίες παιδιών ως 12 ετών, β) από 13 ως 16 ετών και γ) από 17 ως 20 ετών. Η Camera Zizanio πραγματοποιείται παράλληλα με το 15ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για παιδιά και νέους από το Σάββατο 1 έως την Κυριακή 8 Δεκεμβρίου 2012 στον Πύργο Ηλείας και αποτελεί την κορύφωση της ετήσιας δραστηριότητάς της. Στο Φεστιβάλ Ολυμπίας προβάλλονται επαγγελματικές ταινίες, μεγάλου και μικρού μήκους, μυθοπλασίας, ντοκιμαντέρ και κινουμένων σχεδίων, οι οποίες διαπνέονται από τις αρχές που έχουν θεσπίσει η Unicef και η Unesco για τον Κινηματογράφο για Παιδιά και Νέους.

Σάββατο 15 Δεκεμβρίου 2012

Πλάτων και Σωκράτης για τα Μαθηματικά και την Γεωμετρία


 
Τα μαθηματικά και η φιλοσοφία γεννήθηκαν στην αρχαία Ελλάδα, ως αποτέλεσμα της αγάπης των αρχαίων ελλήνων στην ακριβολόγηση και την απόδειξη. Μια ιστορική επομένως ανασκόπηση της φιλοσοφίας των μαθηματικών είναι φυσιολογικό να αρχίζει από εκεί. Σύμφωνα με τον Thomas Kuhn για να κατανοήσουμε παλαιότερες εργασίες οφείλουμε να ξεχάσουμε την τρέχουσα επιστήμη και να εμβαπτισθούμε στην ανατραπείσα θεωρία......
Ένας όμως σύγχρονος μαθηματικός δεν χρειάζεται να αναδιοργανώσει τη σκέψη του για να μελετήσει τα Στοιχεία του Ευκλείδη, τα οποία μοιάζουν με τις σύγχρονες εργασίες. Σήμερα είναι παραδεκτό πως τα Στοιχεία είναι το αποτέλεσμα μιας διαδικασίας που ξεκίνησε κατά τη διάρκεια της ζωής του Πλάτωνα.
Ο Κόσμος του Είναι

Πρόκειται για μια σύντομη περιγραφή της θεωρίας των Ιδεών του Πλάτωνα. Έχουμε πχ εικόνες του ωραίου παρόλα αυτά τίποτα δεν είναι απολύτως ωραίο. Ο υλικός κόσμος έχει ψεγάδια. Υπάρχει όμως ο κόσμος των Μορφών (Ιδεών), αιώνιος και αναλλοίωτος στον οποίο υπάρχει η «όντως Ομορφιά», η «Όντως Δικαιοσύνη» κλπ. Οι ιδέες είναι οντολογικά υπαρκτές όχι νοητικά κατασκευάσματα. Έτσι ο Πλάτων δεν θα συμφωνούσε με την άποψη ότι η ομορφιά ή δικαιοσύνη κλπ βρίσκονται στο τρόπο που βλέπει κανείς τα πράγματα. Ο φυσικός κόσμος ονομάζεται κόσμος του γίγνεσθαι γιατί υπόκειται σε αλλαγή και στη φθορά, κατανοείται δε με τις αισθήσεις.

Πώς κατά τον Πλάτωνα αντιλαμβανόμαστε τις Μορφές, δηλ. ποια είναι η επιστημολογία του; Τις αντιλαμβανόμαστε μέσω της νόησης. Στον έργο του «Μένων», ο Πλάτωνας υποστηρίζει ότι η «μάθηση» στην πραγματικότητα είναι ανάμνηση από τη ζωή της ψυχής στον κόσμο της Αληθείας, πριν εισέλθει στο σώμα. Τα μαθηματικά κατά τον Πλάτωνα είναι ένα μέσο για να εξυψωθεί το πνεύμα πέρα από τον υλικό κόσμο στον αιώνιο κόσμο του Είναι.


Ο Πλάτωνας για τα Μαθηματικά

Η γεωμετρία αποτελεί κατά τον Πλάτωνα ένα παράδειγμα του κόσμου των Ιδεών και της σχέσης του με τον φυσικό κόσμο. Ο τελευταίος δεν περιέχει τέλειους κύκλους ευθείες ή σημεία, σε αντίθεση με τον πρώτο. Τα γεωμετρικά αντικείμενα ως αιώνια και αναλλοίωτα δεν υπάρχουν στον φυσικό κόσμο. Τοιουτοτρόπως τα θεωρήματα της γεωμετρίας είναι αντικειμενικά αληθή ανεξάρτητα από τον νου την γλώσσα, ή άλλα χαρακτηριστικά του μαθηματικού. Πρόκειται για ένα ρεαλισμό ως προς την τιμή αληθείας, που φθάνει μέχρι τον ρεαλισμό στην οντολογία. Η ιεράρχηση στην οντολογία του Πλάτωνα φαίνεται στο σχήμα. Η γεωμετρική γνώση αποκτάται με καθαρή σκέψη, ή με ανάμνηση της ψυχής από την ύπαρξή της στον κόσμο του Είναι πριν εισέλθει στο σώμα.

Η δυναμική γλώσσα στη γεωμετρία (πχ κατασκευές) έφερε σε δύσκολη θέση πολλούς από την Ακαδημία του Πλάτωνα, αφού δεν συμβιβάζεται με το αναλλοίωτο και αιώνιο των γεωμετρικών αντικειμένων. Το γεωμετρικό σχήμα κατά τον Πλάτωνα βοηθά τον νου να συλλάβει τον αιώνιο και αναλλοίωτο κόσμο της γεωμετρίας, πως γίνεται όμως αυτό αφού ο κόσμος του Είναι είναι προσεγγίσιμος μόνο μέσω του νου και όχι των αισθήσεων. Οι συνεχιστές των θεωριών του Πλάτωνα, αν και εγκατέλειψαν κάποιες μυστικιστικές απόψεις του σχετικά με την επιστημολογία, διατήρησαν την άποψη ότι η γεωμετρική γνώση είναι a priori, ανεξάρτητη από την αισθητηριακή εμπειρία. Ένα εγειρόμενο ερώτημα που ζητά απάντηση είναι το πώς η γεωμετρία έχει εφαρμογές στο φυσικό κόσμο. Τις ίδιες απόψεις του ρεαλισμού ως προς την τιμή αληθείας, και ως προς την οντολογία έχει ο Πλάτων και για την αριθμητική και την άλγεβρα. Ισχύουν προσεγγιστικά στο φυσικό κόσμο, ενώ ισχύουν ακριβώς και αυστηρώς στον κόσμο του Είναι.

Η θεωρία των αριθμών στη αρχαία Ελλάδα ονομάζετο αριθμητική, ενώ η πρακτική αριθμητική λογιστική. Και η λογιστική και η αριθμητική κατά τον Πλάτωνα ανήκουν στον κόσμο των Ιδεών. Η αριθμητική ασχολείται με τους φυσικούς αριθμούς και η λογιστική ασχολείται με την σχέση μεταξύ των αριθμών. Και οι δύο βοηθούν το πνεύμα να συλλάβει τη φύση του αριθμού καθεαυτή.

Ο Σωκράτης για τα Μαθηματικά

Ο Πλάτωνας θαύμαζε τα επιτεύγματα των μαθηματικών. Δεν ήταν όμως ίδια η στάση του Σωκράτη. Ο Σωκράτης ενδιαφερόταν για την πολιτική και ηθική και όχι για την επιστήμη. Συζητούσε με τον καθένα που ήθελε και αυτό το έπραττε σε καθημερινή βάση. Στη συζήτηση προχωρούσε προσεκτικά, εκμαιεύοντας το πιστεύω του συνομιλητή του και κατόπιν προχωρούσε σε απροσδόκητες και ανεπιθύμητες συνέπειες αυτού του πιστεύω. Η όλη συζήτηση βοηθούσε στο ξεκαθάρισμα των αντιλήψεων. Αντίθετα ο ώριμος Πλάτων, ενδιαφέρεται για τα μαθηματικά και διατείνεται ότι είναι το πρώτο πράγμα που πρέπει να μάθει κάποιος, αφού είναι χρήσιμα σε όλες τις τέχνες αλλά και σε κάθε μορφή γνώσης και διανοητικής λειτουργίας. Υποστήριζε ότι με τα μαθηματικά μπορούσε να περάσει κάποιος την πύλη που οδηγεί στο όντως Είναι. Με τα μαθηματικά οι άρχοντες θα περάσουν από τον κόσμο του γίγνεσθαι στον κόσμο του Είναι. Για αυτό συνιστούσε πολύχρονη μελέτη των μαθηματικών, των οποίων η γνώση προϋποτίθετο για την ενασχόληση με την φιλοσοφία.

Ο Πλάτωνας δεν πιστεύει ότι η φιλοσοφία είναι για τον οποιονδήποτε. Στην ιδανική του πολιτεία, ελάχιστοι συμμετέχουν στον φιλοσοφικό στοχασμό, ενώ η συντριπτική πλειοψηφία παίρνει τις οδηγίες από αυτούς κοιτώντας την δουλειά της. Έφθανε στο σημείο να υποστηρίξει ότι η φιλοσοφία είναι ακόμη και επικίνδυνη για τις μάζες. Τα μαθηματικά προχωρούν με την μέθοδο της αποδείξεως, ενώ η Σωκρατική μεθοδολογία προχωρά με την μέθοδο της δοκιμής και του λάθους. Έτσι προϊόντος του χρόνου η μέθοδος του Σωκράτη εγκαταλείπεται από τον Πλάτωνα, ο οποίος θέλγεται από την χωρίς περιπλοκές μαθηματική μεθοδολογία την οποία θέλει να εφαρμόσει σε όλη την γνώση. Μετά τις σπουδές στα μαθηματικά και την φιλοσοφία κάποιοι θα συναντήσουν και κατανοήσουν τις Μορφές, ανεξάρτητα από παραδείγματα του υλικού κόσμου, φθάνοντας σε μη υποθετικές πρώτες αρχές.

Το συγκλονιστικό σχολείο της… γέφυρας!!!


Στο Νέο Δελχί, κάτω από μια γέφυρα του Μετρό, συντελείται καθημερινά ένα μικρό θαύμα. Γύρω στα 70 παιδιά από τις γειτονικές παραγκουπόλεις παρακολουθούν μαθήματα στο υπαίθριο σχολείο που έχει στήσει εκεί ένας αφανής ήρωας: Ο 40χρονος Rajesh Kumar Sharma. Πατέρας τριών παιδιών και ο ίδιος ο Shar



Και όπως παρατήρησε για τι ίδιο ακριβώς συνέβαινε με πολλά παιδιά στην περιοχή. Δεν πήγαιναν σχολείο γιατί οι οικογένειές τους δεν το άντεχαν οικονομικά. «Όποτε περνούσα από την περιοχή έβλεπα παιδιά να χασομεράνε από εδώ κι από ‘κει, σπαταλώντας το χρόνο τους» είπε ο ίδιος, εξηγώντας πώς ξεκίνησε το όλο εγχείρημα. Σκέφτηκε λοιπόν να δημιουργήσει ένα δωρεάν σχολείο.



Και επειδή δεν είχε καν την οικονομική δυνατότητα να χτίσει – ή έστω να νοικιάσει – ένα μέρος για να κάνει μάθημα, έβαψε δύο τοίχους μαύρους για να τους χρησιμοποιήσει σαν πίνακα της τάξης και άρχισε να διδάσκει κάτω από μια γέφυρα. Παράλληλα, προσπάθησε να πείσει τους εργάτες και τους αγρότες της περιοχής, να επιτρέψουν στα παιδιά τους να παρακολουθήσουν τα μαθήματα, αντί να δουλεύουν για να συμπληρώσουν το οικογενειακό εισόδημα.



Και πράγματι. Σύντομα, άρχισαν να καταφθάνουν στο «υπαίθριο σχολείο» παιδιά που υπό άλλες συνθήκες θα δούλευαν από εδώ και από κει, χωρίς να έχουν την παραμικρή τύχη να ξεφύγουν από την προδιαγεγραμμένη μοίρα της φτώχειας. Στο σχολείο τα μαθήματα ξεκινάνε από τα βασικά. Στόχος είναι να προετοιμαστούν τα παιδιά, για να συνεχίσουν σε κάποιο δημόσιο σχολείο. Όταν ξεκίνησε πέρσι το εγχείρημα, είχε 140 μαθητές.



Τώρα, τουλάχιστον τους μισούς από αυτούς, όπως λέει ο ίδιος, κατάφερε να τους βάλει σε κανονικά σχολεία. Για να καταφέρει να κρατήσει το «σχολείο» του σε λειτουργία, ο Sharma, αφήνει για δυο ώρες την δουλειά του σε ένα εμπορικό κατάστημα στο Shakarpur, όπου τον αναπληρώνει ο αδερφός του και πάει να διδάξει. «Ο δάσκαλός μας, μας λέει πως για να αντιμετωπίσεις τη φτώχεια, πρέπει να ανοίγεις το μυαλό σου και αυτό γίνεται μόνο με τη μόρφωση», είπε στην τοπική εφημερίδα ένας 15χρονος μαθητής του Sharma.

Παρασκευή 14 Δεκεμβρίου 2012

Scramble με αριθμούς !!!!!


Χρησιμοποιώντας τους αριθμούς 1, 5, 7 και 7 από μία φορά και τις τέσσερις πράξεις (όχι απαραίτητα όλες), να σχηματίσετε τον αριθμό 2

Πέμπτη 13 Δεκεμβρίου 2012

Ποντιακά έθιμα Χριστουγέννων !!!

Οι Γιορτινές προετοιμασίες του χειμερινού κύκλου ξεκινούσαν τον Δεκέμβρη, στη γιορτή της Αγίας Βαρβάρας. Οι νυκοκυρές έφτιαχναν μελόπιτες και βαρβάρα με σιτάρι, καλαμπόκι και φασόλια και τα μοίραζαν σε γείτονες και παιδιά. Τις μελόπιτες τις ετοίμαζε κάποιος ηλικιωμένος από την οικογένεια με μέλι, σιτάρι, καρύδια, και αλεύρι, προσφορά της γειτονιάς. Σύμφωνα με το έθιμο, με το μέλι της πίτας σχημάτιζαν σταυρό στην πόρτα του σπιτιού.

Στις 15 του Δεκέμβρη, στις αγροτικές περιοχές γιόρταζαν τα « Αλώα» στους αγρούς για τη ευόδωση των καρπών της γης, ένα έθιμο που σήμερα έχει εκλείψει.

Για τα Χριστούγεννα, σε πολλά μέρη του Πόντου, οι νοικοκυρές συνήθιζαν να παρασκευάζουν πίτες από καλαμποκάλευρο, αλευροχαλβά, κατμέρια και τον «πουρμά», ένα σιροπιαστό γλυκό που θύμιζε το σαραϊγλί. Στην Τραπεζούντα τις παραμονές των Χριστουγέννων οι νοικοκυρές απαραιτήτως ζύμωναν κουλούρια για το σπίτι και τα ζώα. Επίσης ζύμωναν τα χριστόψωμα τα οποία περιείχαν καρύδια και όταν ψήνονταν τα περίχυναν με μέλι. Πάνω στο χριστόψωμο κεντούσαν με αμύγδαλα τη γέννηση του Χριστού. Στόλιζαν ένα τραπέζι δίπλα στο Χριστουγεννιάτικο δένδρο, με διάφορα γιορτινά καλούδια κι ένα εικόνισμα, αφιερωμένο στην Παναγία, το « Τραπέζι της Παναγίας». Στην Ινέπολη του νομού Κασταμονής, οι νοικοκυρές ετοίμαζαν για τα Χριστούγεννα τα παραδοσιακά γλυκά « κετέ», «ιτσλί» και «κατμέρια». Στην Αμάσεια, τα βασικά γιορτινά εδέσματα ήταν το κεσκέκι, το σουμπορεγί και το τζεβιζλί τσορέκ. Διαδεδομένο υλικό για τις πίτες ήταν το χασισόλαδο και οι χασισόσποροι τους οποίους επεξεργαζόταν όπως τους κόκκους του καφέ. Καβουρντίζανε τους σπόρους σ' ένα τηγάνι χωρίς λάδι ώσπου να πάρουν μαύρο χρώμα και να βγάλουν το λάδι τους .

Τη νύχτα της 24ης Δεκεμβρίου, παραμονή των Χριστουγέννων, «εθύμιζαν» τα χριστουγεννιάτικα κάλαντα με λύρα και με νταούλζουρνά. Γύριζαν όλα τα σπίτια του χωριού παρέα με τους μωμόγερους, αψηφώντας το τσουχτερό κρύο και με αραιούς πυροβολισμούς και ψάλλοντας τα κάλαντα θύμιζαν τη γένεση του θεανθρώπου. Στα ορεινά του Πόντου λέγανε τα κάλαντα και την ημέρα γιατί οι καιρικές συνθήκες ήταν συχνα απαγορευτικές για έξοδο την νύχτα. Οι "καλαντάδες" εκτός από τη συνοδεία της λύρας, φρόντιζαν να φέρουν μαζί τους και ένα στολισμένο καράβι, φτιαγμένο από χαρτόνι και λεπτό σανίδι για να εντυπωσιάσουν τους νοικοκυραίους. Συνήθως φώτιζαν τα καραβάκια τους με κεριά, ενώ κάθε ομάδα προσπαθούσε να φτιάξει το πιο όμορφο και φανταχτερά στολισμένο, εν είδη συναγωνισμού. Προτού αρχίσουν να ψάλλουν, ένας της παρέας έλεγε μεγαλόφωνα τον πολυχρονισμό, αρχίζοντας από τον αρχηγό της οικογένειας και τελειώνοντας και στο πιο μικρό παιδί και σ' αυτούς τους ξενιτεμένους: «Ο Θεός να πολυχρονίζ' τον κύριο τάδε...και στη συνέχεια έψαλλαν:

«Καλημέρα σας και πολλούς χρόνους
ύγειαν και χαρά στον νοικοκύρη
ύγειαν και χαρά στα παλικάρια.

Έξω στην αυλή και στο παλάτι
στέκουν θυμίζουν τα παλικάρια,
στέκουν θυμίζουν εσένα, αφέντη.

Έ αφέντη μας, μα μη κοιμάσαι΄.
Οψεζνί βραδύ καλή βραδύ έν,
οψεζνί βραδύ Χριστός γεννέθεν,
οψές γεννέθεν και αύριο εστάθεν,
γράφει γράμματα, βαστά βαγγέλια,
γράφει γράμματα και πάλ' εγνώθι,
αρχοντόπουλο και καλαμιόνι,
μύρος έτουνε και μυροϊδόνι
και μυρόδισεν όλον τον κόσμον,
εμυρόδισε κ' εσένα, αφέντη.

Έ αφέντη μας, να μη κοιμάσαι,
άψο το κερί κι έλα σήν πόρτα.»

Με τον τελευταίο στίχο «άψο το κερί κι έλα σήν πόρτα», ο νοικοκύρης, με αναμμένο κερί στο χέρι, θ' ανοίξει την πόρτα και θα υποδεχτεί όλους χαρούμενος και γελαστός.

Οι νοικοκυρές, χαρούμενες και γελαστές, πρόσφερναν άφθονα καρύδια, μήλα, τσίρα και ούβας σ' όλους. Ο αρχηγός της οικογένειας με την κανάτα γεμάτη κρασί στο χέρι, κερνούσε κρασι. Μετά το κρασοπότι, η Σχολική Επιτροπή, από τους γεροντότερους του χωριού, εισέπραττε ό,τι πρόσφερναν σ' αυτήν υπέρ του σχολείου, χρήματα, νήμα κανναβένιο, καλαμπόκι, φασόλια, καννάβι, ακατέργαστο κ.ά.

Στο χωριό Ζησινώ ψαλλόταν και το εξής τροπάριο:

«Ιδού ο χρόνος πέρασε
και ήρθεν η ημέρα
της του Χριστού γεννήσεως
και ταύτη τη εσπέρα.

Χριστός γεννάται σήμερον
εν Βηθλεέμ τη πόλει,
οι ουρανοί αγάλλονται,
χαίρει η κτήσις όλη.

Εντός της φάτνης τίκτεται
υπό σπηλαίου θόλου
ο βασιλεύς των ουρανών
και ποιητής των όλων.

Τρεις μαγιδώους έτρεφε
μια Συρία χώρα,
βαστούσαν σμύρναν και χρυσόν
και λίβανον ως δώρα.

Χοροί αγγέλων ψάλλουσι
το δόξα εν υψίστοις
και υπό ποιμένων άδεται
του Σύμπαντος ο κτίστης.

Ως οδηγόν υπέρλαμπρον
αστέρα ακολουθούσι.
Ελθόντες εις το σπήλαιον
το βρέφος προσκυνούσιν.»

Τα Ποντιακά Κάλαντα των Χριστουγέννων, που είναι και τα πιο διαδεδομένα, περιέχουν όλη τη ζωή του θεανθρώπου, από τη στιγμή της Γέννησης του, μέχρι τη στιγμή της Σύλληψης του, χωρίς όμως να προχωρούν και στη Σταύρωση του, γεγονός που θα ερχόταν σε αντίθεση με το χαρμόσυνο γεγονός των Χριστουγέννων.

Χριστός γεννέθεν χαράν σον κόσμον
χα! καλή ώρα, καλή σ΄ μέρα
χα! καλόν παιδίν οψέ γεννέθεν

οψέ γεννέθεν ουρανοστάθεν
τον εγέννεσεν η Παναγία
τον ενέστεσεν αε παρθένος

Εκαβάλκεψεν χρυσόν πουλάρι
κι εκατήβεν σο στραυροδρόμι
σταυροδρόμι και μυροδρόμι.

Ερπαξάν ατόν οι χιλ Εβραίοι
χιλ Εβραίοι και μύρι Εβραίοι
χιλ Εβραίοι και μύρι Εβραίοι.

Α σ ακροντικά κι α σην καρδίαν
αίμα έσταξεν χολήν κι εφάνθεν
ούμπαν έσταξεν και μύρος έτον
μύρος έτον και μυρωδία.

Εμυρίστεν ατό ο κόσμος όλον
για μυρίστ ατό κι εσύ αφένταμ
συ αφένταμ καλέμ αφένταμ.
Ερθαν τη Χριστού τα παλικάρια
και θυμίζνε τον νοικοκύρην
νοικοκύρην και βασιλέαν.

Δέβα σο ταρέζ κι έλα σην πόρταν
δος μας ούβας και λεφτοκάρα
κι αν ανιοιείς μας χαρά σην πόρτα σ