Οι ερευνητές Jayne Spiller και Camilla Gilmore στο Κέντρο Μαθηματικής Γνώσης του Πανεπιστημίου του Loughborough στο Ηνωμένο Βασίλειο, μελέτησαν πώς συνδέεται ο ύπνος με την μαθηματική μνήμη, διαπιστώνοντας ότι ο ύπνος μετά την εκμάθηση βελτιώνει την ανάκληση πληροφοριών.
Στην εργασία τους, “Θετική επίδραση του ύπνου στην ανάκληση πράξεων πολλαπλασιασμού,”
που δημοσιεύτηκε στο Royal Society Open Science, οι δύο επιστήμονες ερεύνησαν εάν η εκμάθηση σύνθετων ασκήσεων πολλαπλασιασμού πριν από τον ύπνο ωφελεί την μνήμη σε σύγκριση με την εκμάθηση τους κατά τη διάρκεια της ημέρας, προκειμένου να κατανοήσουν πώς επηρεάζει ο ύπνος την ανάκληση μαθηματικών πράξεων, ειδικά των πινάκων προπαίδειας.Στη μελέτη συμμετείχαν 77 ενήλικες, ηλικίας 18 έως 40 ετών από το Ηνωμένο Βασίλειο. Κάθε άτομο έμαθε σύνθετα προβλήματα πολλαπλασιασμού σε δύο διαφορετικές συνθήκες: πριν από τον ύπνο (sleep learning) και το πρωί (wake learning). Οι συμμετέχοντες ολοκλήρωσαν διαδικτυακές συνεδρίες στις οποίες έμαθαν νέα σύνθετα προβλήματα πολλαπλασιασμού ή εξετάστηκαν σε υλικό στο οποίο είχαν προηγουμένως εκπαιδευτεί. Οι συνεδρίες εκμάθησης περιλάμβαναν τόσο δοκιμασίες χωρίς χρονόμετρο όσο και δοκιμασίες με χρονόμετρο.
Οι συμμετέχοντες είχαν καλύτερη μνήμη όταν η εκμάθηση γινόταν πριν από τον ύπνο, σε σχέση με την εκμάθηση την ημέρα (με μεσαίο μέγεθος επίδρασης). Ακόμη και όταν οι συμμετέχοντες είχαν διαφορετικές ικανότητες εκμάθησης, η εκμάθηση πριν από τον ύπνο φαίνεται ότι είχε ευεργετική επίδραση στην μνήμη, (μικρότερο μέγεθος επίδρασης).
Η μαθηματική επάρκεια των συμμετεχόντων συσχετίστηκε με τις βαθμολογίες τους στην εκμάθηση, αλλά όχι με το μέγεθος του οφέλους που σχετίζεται με τον ύπνο για την μνήμη.
Η μελέτη υπογραμμίζει τις πιθανές εκπαιδευτικές προεκτάσεις της αξιοποίησης των ωφελειών που σχετίζονται με τον ύπνο. Ο θετικός αντίκτυπος του ύπνου στην ανάκληση σύνθετων πράξεων πολλαπλασιασμού θα μπορούσε να είναι ιδιαίτερα χρήσιμος για τα παιδιά που εξασκούνται σε πίνακες πολλαπλασιασμού ή σε άλλες δεξιότητες που σχετίζονται με απομνημόνευση μαθηματικών πράξεων. Ωστόσο, θα ήταν ενδιαφέρον να δούμε πόσο καλά θα γινόταν δεκτό ένα μάθημα μαθηματικών πριν από τον ύπνο.
Ενώ οι συγγραφείς υποστηρίζουν ότι ο ύπνος προσέφερε πρόσθετο όφελος στην μνήμη σε σύγκριση με την εκμάθηση κατά τη διάρκεια της ημέρας, οι μηχανισμοί με τους οποίους γίνεται η κωδικοποίηση ενισχύονται πιθανώς από την έλλειψη συνεχιζόμενων εξωτερικών ερεθισμάτων. Οι συγγραφείς επισημαίνουν αυτόν τον περιορισμό της έλλειψης άλλων σχετικών ερεθισμάτων με παρόμοια πολυπλοκότητα κωδικοποίησης για να αποδείξουν στη μελέτη τους την εξειδίκευση τους οφέλους που σχετίζεται με τον ύπνο στην μνήμη.
Όταν κοιμόμαστε, ο εγκέφαλος μπορεί να «κλειδώνει» κάτι καινούργιο που μαθαίνουμε επειδή δεν υπάρχει ανταγωνισμός. Αντίθετα, όταν είμαστε ξύπνιοι, ο εγκέφαλος μπορεί να βρεθεί αντιμέτωπος με συνομιλίες, ανάγνωση άρθρων, παρακολούθηση τηλεόρασης, και άλλο εκπαιδευτικό υλικό. Αυτός ο ανταγωνισμός για την κωδικοποίηση της μνήμης όταν το μυαλό δεν κοιμάται, θα μπορούσε να είναι η αιτία των διαφορών στη μνήμη, που παρατηρήθηκαν στη μελέτη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου