" Το σύνδρομο του μαθηματικού αναλφαβητισμού (ή αριθμοφοβίας, όπως
εύστοχα έχει μεταφραστεί ο όρος "innumeracy" του Ελληνοαμερικανού
μαθηματικού John Alien Paulos) έχει πάρει τα τελευταία χρόνια διαστάσεις
ενδημικής ασθένειας στη χώρα μας, αλλά και σε ολόκληρο το δυτικό κόσμο.
Η αριθμοφοβία συχνά
εκδηλώνεται μέσω της αδυναμίας χρήσης και εφαρμογής των αριθμών σε
στοιχειώδεις καθημερινές καταστάσεις, όπως, στον υπολογισμό ποσοστών,
στην εκτίμηση και σύγκριση διαφόρων ποσοτήτων, στη χρήση της έννοιας της
πιθανότητας κ.λπ. Ωστόσο,μπορούμε να πούμε ότι τα παραπάνω είναι
επιμέρους συμπτώματα ενός γενικότερου ελλείμματος ορθολογικής σκέψης, το
οποίο ενισχύεται και γιγαντώνεται καθημερινά μέσω ενός μηχανισμού
θετικής ανάδρασης,που τροφοδοτείται από τις εφημερίδες, την τηλεόραση,
κ.λπ.
Δυστυχώς, μέρος αυτού του μηχανισμού αποτελεί σήμερα και το σχολείο, το οποίο αποτυγχάνει να διδάξει και να περάσει στην κοινωνία τις βασικές αρχές της μαθηματικής σκέψης, επικεντρώνεται με εμμονή στο λογιοτικοτεχνικό και εξεταστικό μέρος και τελικά αποθαρρύνει και απομακρύνει σχεδόν όλους τους μαθητές από τα μαθηματικά και τον ορθολογισμό.
Ο όρος "αριθμοφοβία" δεν αναφέρεται σε ανθρώπους που δεν έλαβαν ποτέ
μαθηματική εκπαίδευση, αλλά σε ανθρώπους που ενώ έλαβαν μαθηματική
εκπαίδευση, συχνά προχωρημένη, ωστόσο έχουν μεγάλες αδυναμίες και
ελλείμματα στη χρήση των αριθμών και στην άσκηση ορθολογικής σκέψης.
Τονίζουμε ότι η αριθμοφοβία δεν περιορίζεται υποχρεωτικά στο τεχνικό μέρος του χειρισμού των αριθμών, αλλά επεκτείνεται και στην κατανόηση εννοιών,
στην εφαρμογή μεθόδων και στον τρόπο σκέψης. Αριθμόφοβος δεν είναι μόνο
εκείνος που αδυνατεί να φέρει σε πέρας απλούς αριθμητικούς
υπολογισμούς, όπως π.χ. να υπολογίσει ένα ποσοστό."
Εισήγηση του μαθηματικού-Συγγραφέα Ι. Μαντά στο 18ο Συνέδριο ΕΜΕ, στη Ρόδο το 2001,με τίτλο: "Οι Μαθηματικές Δραστηριότητες ως συνεισφορά για την άρση της Αριθμοφοβίας"
Πρακτικά 18ου Συνεδρίου ΕΜΕ, Ρόδος
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου