|
|
Η ελληνική ομάδα στην Κολομβία. |
|
|
Κινεζικό χρώμα έχει το βάθρο των νικητών σε Ολυμπιάδες Μαθηματικών,
αλλά και σε άλλους διαγωνισμούς όπου μαθητές με ιδιαίτερο χάρισμα
εξασκούν τις γνώσεις τους σε κάποιο επιστημονικό γνωστικό αντικείμενο.
Την ίδια στιγμή, ο ανταγωνισμός σε ανάλογες διοργανώσεις τα τελευταία
χρόνια έχει αυξηθεί. Ενδεικτικά, αρκετές χώρες κάνουν μετεγγραφές
καθηγητών - προπονητών από χώρες με παράδοση στα Μαθηματικά, καθώς
επενδύουν στα οφέλη που μπορεί να έχει (τόσο στο διεθνές προφίλ της
χώρας όσο και στο εκπαιδευτικό τους σύστημα) μια επιτυχία σε τέτοιους
διαγωνισμούς.
Ειδικότερα, όλοι οι Ελληνες μαθητές που μετείχαν
στην πρόσφατη 54η Διεθνή Μαθηματική Ολυμπιάδα στην Κολομβία επέστρεψαν
με διακρίσεις. Η ελληνική αποστολή συγκέντρωσε δύο αργυρά μετάλλια, ένα
χάλκινο μετάλλιο και τρεις εύφημες μνείες.
Πρόκειται για μια
επιτυχία που συνεχίζει την παράδοση των ελληνικών καλών εμφανίσεων σε
τέτοιους αγώνες υψηλού επιπέδου και ανταγωνισμού.
Η Ελλάδα, φέτος
κατετάγη 38η. Στη φετινή Ολυμπιάδα πήραν μέρος περίπου 527 μαθητές από
97 χώρες. Οι μαθητές διαγωνίζονται δύο ημέρες (τεσσεράμισι ώρες κάθε
ημέρα) σε ιδιαίτερα δύσκολα θέματα, και με βάση τη βαθμολογία που
συγκεντρώνει ο καθένας δίνονται τα μετάλλια. Το χρυσό σε όποιον
συγκεντρώσει από 31 και πάνω βαθμούς, το αργυρό σε εκείνους που παίρνουν
μεταξύ 24 και 30 βαθμών και το χάλκινο σε όσους συγκεντρώσουν από 15
έως 23 βαθμούς. Πολλοί από όσους διακρίνονται συνεχίζουν τις σπουδές
τους σε μεγάλα πανεπιστήμια διεθνώς.
Βέβαια, φέτος τις εντυπώσεις
κέρδισαν οι Kινέζοι, οι οποίοι επέστρεψαν στην πρώτη θέση στην τελική
κατάταξη, μετά τη 2η θέση που πήραν το 2012, ενώ την τελευταία δεκαετία
έχουν οκτώ πρώτες και δύο δεύτερες θέσεις. Ομως φέτος οι Kινέζοι πήραν
μετάλλια όχι μόνο εκπροσωπώντας τη χώρα τους, αλλά και άλλες χώρες με
σημαντική παράδοση στις Μαθηματικές Ολυμπιάδες. Ενδεικτικά, μεγάλες
δυνάμεις στο πεδίο των Μαθηματικών Ολυμπιάδων είναι οι ΗΠΑ, η Ρωσία, η
Κίνα, η Κορέα, το Βιετνάμ, η Ρουμανία. «Εντυπωσιαστήκαμε όλοι. Βέβαια, η
Κίνα έχει σταθερά πολλές επιτυχίες. Ομως, λόγω της μετανάστευσης πολλών
Κινέζων στο εξωτερικό, πολλές μεγάλες δυνάμεις είχαν εντάξει στις
αποστολές τους παιδιά Κινέζων μεταναστών», ανέφερε, μιλώντας στην «Κ», ο
κ. Ευάγγελος Ζώτος, που συνόδεψε τους μαθητές (μαζί με τον αναπληρωτή
καθηγητή του ΕΜΠ κ. Ανάργυρο Φελλούρη) στην Κολομβία.
Από την
άλλη, χαρακτηριστικό του υψηλού ανταγωνισμού που αναπτύσσεται στις
Μαθηματικές Ολυμπιάδες είναι ότι τα τελευταία χρόνια γίνονται και
μετεγγραφές καθηγητών από μεγάλες δυνάμεις σε τρίτες χώρες.
Φέτος,
σύμφωνα με τον κ. Ζώτο, καθηγητές από την Κίνα προπονούσαν ομάδες από
τον Καναδά, ενώ προπονητή από τη Ρουμανία είχαν οι ομάδες από το
Πακιστάν και τη Σαουδική Αραβία.
Παράλληλα, πολλοί μαθηματικοί από
τη Ρωσία προπονούν ομάδες από χώρες της πρώην ΕΣΣΔ. Ευρύτερα, συχνό
είναι το φαινόμενο των μετεγγραφών καθηγητών προς χώρες της Μέσης
Ανατολής και του Περσικού Κόλπου, καθώς και χώρες της νοτιοανατολικής
Ασίας και της πρώην ΕΣΣΔ.
«Οι χώρες με παράδοση επιτυχιών στις
Μαθηματικές Ολυμπιάδες έχουν υιοθετήσει στο εκπαιδευτικό τους σύστημα το
μοντέλο των μαθηματικών σχολείων, τα οποία δίνουν ιδιαίτερο βάρος στην
εξάσκηση των μαθητών στα Μαθηματικά. Με τον τρόπο αυτό παράγουν πολλούς
και πολύ καλούς μαθητές στα Μαθηματικά. Στο πλαίσιο αυτό είναι λογικό να
γίνονται και μετεγγραφές καθηγητών από άλλες χώρες», εξηγεί ο κ. Ζώτος.
Η
Ελλάδα βέβαια στηρίζεται στην αξία των Ελλήνων μαθηματικών, με τους
ανθρώπους της Ελληνικής Μαθηματικής Εταιρείας (ΕΜΕ) να είναι η ψυχή για
την επιλογή και κατάλληλη προετοιμασία των μαθητών που συμμετέχουν κάθε
φορά, καθώς και την οργάνωση του ταξιδιού στη διοργανώτρια χώρα (το έργο
της ΕΜΕ υποστηρίζει το κοινωφελές ίδρυμα «Ιωάννης Σ. Λάτσης»).
«Βγάζουμε συνεχώς θέματα για να προπονούμε τους μαθητές, διοργανώνουμε
τις εξετάσεις επιλογής, διορθώνουμε τα γραπτά. Οι ομάδες που θα
συμμετάσχουν σε κάποια διεθνή διοργάνωση βγαίνουν έπειτα από πολύ σκληρό
ανταγωνισμό.
Ενδεικτικό είναι ότι για να επιλεγούν οι 12 μαθητές
για δύο εξαμελείς ομάδες (η πρώτη με παιδιά από 16-18 ετών πήγε στην
Κολομβία, η δεύτερη με παιδιά 1315 ετών στη Μαθηματική Βαλκανιάδα)
οργανώθηκαν πέντε φάσεις διαγωνισμού. Στην πρώτη φάση, τον περασμένο
Οκτώβριο, συμμετείχαν περί τους 15.000 μαθητές από όλη τη χώρα», λέει
στην «Κ» το μέλος του διοικητικού συμβουλίου της ΕΜΕ κ. Ιωάννης Τυρλής.
Πρόκειται για μια προσπάθεια που αναδεικνύει την αριστεία, την οποία
τόσο έχει ανάγκη το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα και ευρύτερα, η χώρα. |
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου