Σε 106 βρετανικά σχολεία πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης ο… επάρατος χτύπος του σχολικού κουδουνιού δεν θα χτυπάει πλέον
στις 9, αλλά στις 10 το πρωί, σε ένα πιλοτικό πρόγραμμα που ξεκινάει το
πανεπιστήμιο της Οξφόρδης με το Ταμείο Wellcome Trust και το βρετανικό Ίδρυμα
Επιχορηγήσεων Εκπαίδευσης (ΕΕF).
Το πείραμα, που πραγματοποιείται υπό την επίβλεψη ειδικών
επιστημόνων, με επικεφαλής τον καθηγητή Νευρολογίας του Πανεπιστημίου της
Οξφόρδης Ράσελ Φόστερ, βασίζεται πάνω σε μια έρευνα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα
της οποίας μία ώρα παραπάνω ύπνου το πρωί επιφέρει μεγαλύτερο βαθμό προσοχής
στη σχολική αίθουσα, αλλά και καλύτερα αποτελέσματα κατά τις εξετάσεις.
Ο Φόστερ ανακάλυψε ότι οι έφηβοι έχουν βιολογική προδιάθεση
να πηγαίνουν για ύπνο αργά το βράδυ και να ξυπνούν αργά το πρωί, και έτσι
αργούν να τεθούν σε πνευματική εγρήγορση νωρίτερα από τις 10π.μ. «Οι καθηγητές
θα πουν ότι τα παιδιά είναι στην καλύτερη στιγμή τους νωρίς το πρωί, όμως αυτό
που πραγματικά συμβαίνει είναι ότι οι καθηγητές νιώθουν ιδιαίτερα ενεργοί στις
9 το πρωί, ενώ οι μαθητές ακόμα μισοκοιμούνται, με αποτέλεσμα το μάθημα να
διεξάγεται πιο ελεγχόμενα, και άρα ευκολότερα, μόνο εκ μέρους των καθηγητών»,
επισημαίνει με νόημα ο Φόστερ, δικαιώνοντας άθελά του τους αργοπορημένους και
τους υπναράδες.
Έτσι, με βάση το νέο πείραμα, περίπου 31.800 μαθητές ηλικίας
10 κι 11 ετών σε συνολικά 106 τυχαία επιλεγμένα δημοτικά σχολεία και γυμνάσια
της Βρετανίας θα ξυπνάνε μια ώρα αργότερα από τους συνομηλίκους τους.
«Το συγκεκριμένο πείραμα έχει ως στόχο να αξιοποιήσει κάποια
επιστημονικά ευρήματα προκειμένου να βελτιώσει το επίπεδο της σχολικής
εκπαίδευσης», τονίζει στους βρετανικούς Times ο Κέβαν Κόλινς, πρόεδρος της ΕΕF.
Χαράς ευαγγέλια λοιπόν για τους απανταχού… Χουζούρηδες, οι
οποίοι κερδίζουν μια ώρα παραπάνω
ξεκούρασης. Το πρόβλημα, ωστόσο, εδράζεται
αλλού: το νέο ωράριο ίσως διαταράξει τις ενδο-οικογενειακές ισορροπίες ανάμεσα
σε γονείς και παιδί, καθώς η δεκάτη πρωινή είναι μια ώρα που οι γονείς έχουν
ήδη φύγει για τις δουλειές τους, με το παιδί να αναγκάζεται να μεταβεί μόνο του
στο σχολείο, χρησιμοποιώντας τα μέσα μαζικής μεταφοράς –αν δεν υπάρχει σχολικό
λεωφορείο να το μεταφέρει.
Τα συγκεκριμένα 106 σχολεία θα είναι το επίκεντρο ενός
ευρύτερου τετραετούς προγράμματος αξίας 6 εκατομμυρίων ευρώ, που θα μελετήσει
ακόμη 35.000 μαθητές σε άλλα 279 σχολεία της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας
εκπαίδευσης σε όλη της Βρετανία. Σε αυτά τα σχολεία, το ωράριο θα παραμείνει
μεν το ίδιο –δηλαδή τα μαθήματα θα ξεκινούν στις 9 το πρωί- όμως οι μαθητές θα
μελετηθούν με βάση άλλες τους συνήθειες, όπως λόγου χάρη το κατά πόσο η έντονη
σωματική άσκηση μπορεί να βελτιώσει τη μνήμη ή την συγκέντρωση τους στην
αίθουσα.
Το σύστημα έναρξης μαθημάτων στις 10 π.μ. αντί για τις 9
π.μ. είχε εφαρμοστεί αρχικά πριν τρία χρόνια στους 800 μαθητές του λυκείου
Μονκσίτον, στο Τάινσαϊντ της Βρετανίας. «Η καθυστέρηση άφιξης στο σχολείο
μειώθηκε κατά 8%, ενώ η συστηματική απουσία από τα μαθήματα μειώθηκε κατά 26%,
χάρη στην αλλαγή της ώρας έναρξης της σχολικής ημέρας. Επιπλέον, στις εξετάσεις
GCSE [κάτι σαν τις δικές μας πανελλαδικές εξετάσεις], οι μαθητές στα Μαθηματικά
και τα Αγγλικά εμφανίστηκαν σαφώς βελτιωμένοι, συγκριτικά με τα αποτελέσματα
της περσινής χρονιάς», είχε τονίσει τότε ο επικεφαλής του πειράματος,
λυκειάρχης Πολ Κέλι.
Πηγή: http://www.tovima.gr/
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου