Συνέντευξη Τύπου, με αφορμή την διοργάνωση του 31ου Πανελληνίου Συνεδρίου Μαθηματικής Παιδείας με θέμα «Προκλήσεις και Προοπτικές της Μαθηματικής Εκπαίδευσης και Έρευνας στη διεθνοποιημένη, και Δικτυακή Εποχή»,
παραχώρησε το μεσημέρι της Τρίτης (4/11) ο πρόεδρος του παραρτήματος Ημαθίας της ΕΜΕ
Στέλιος Μίογλου, με την παρουσία του Δημάρχου Βέροιας Κώστα Βοργιαζίδη
και του αναπληρωτή Γ.Γ. της ΕΜΕ Κώστα Παπαδόπουλου.
Λίγα λόγια για το Συνέδριο
Το 31ο Πανελλήνιο Συνέδριο Μαθηματικής Παιδείας με θέμα «Προκλήσεις και
Προοπτικές της Μαθηματικής Εκπαίδευσης και Έρευνας στη διεθνοποιημένη,
και Δικτυακή Εποχή», θα πραγματοποιηθεί στο ξενοδοχείο "Αιγές Μέλαθρον"
στη Βέροια, το τριήμερο 7, 8 και 9 Νοεμβρίου 2014.
Περίπου 1000 μαθηματικοί ερευνητές και εκπαιδευτικοί θα συναντηθούν και
θα ανταλλάξουν ιδέες σε τρεις θεματικούς άξονες. Σε κάθε άξονα θα
υπάρξουν κεντρικές ομιλίες, ερευνητικές ανακοινώσεις και στρογγυλά
τραπέζια.
Ο πρώτος άξονας αφορά στη μαθηματική έρευνα και ο δεύτερος αφορά την
μαθηματική εκπαίδευση. Το κεντρικό ερώτημα είναι με ποιον τρόπο
πραγματοποιείται σήμερα η διασύνδεση της ελληνικής έρευνας και
εκπαίδευσης με την ευρωπαϊκή και τη διεθνή κοινότητα; Είναι γεγονός πως
οι διεθνείς αλληλεπιδράσεις που πάντοτε υπήρχαν στη μαθηματική έρευνα
και στην εκπαίδευση, σήμερα θέτουν εντελώς νέες δυνατότητες αλλά και
περιορισμούς που επιδρούν με συγκεκριμένο τρόπο στα πανεπιστήμια και
στους ερευνητικούς πόλους της Ελλάδας. Αντίστοιχες δυνατότητες και
περιορισμοί τίθενται στη μαθηματική εκπαίδευση και στις εκπαιδευτικές
πρακτικές στα σχολεία.
Η ταχύτατη διεθνής δικτύωση, η πολλαπλότητα των διεθνών επιτροπών, των
περιοδικών και των συνεδρίων δημιουργούν έναν πελώριο χώρο επιστημονικών
ανταλλαγών. Στον χώρο αυτό αναδύεται ένας πολλαπλάσιος όγκος
μαθηματικών ιδεών και νοητικών κατασκευών που καταγράφεται κυρίως
ψηφιακά. Καλλιεργούνται κατά συνέπεια νέες δεξιότητες πρόσβασης,
ανάγνωσης, αξιολόγησης, κατηγοριοποίησης και εκπαιδευτικής αξιοποίησης.
Οι δεξιότητες αυτές είναι ατομικές και συλλογικές, προϋποθέτουν σχέσεις
διαφάνειας, εμπιστοσύνης και ικανότητα δημιουργικής προσαρμοστικότητας.
Τι συμβαίνει στην περίπτωση της Ελλάδας; Με ποιον τρόπο συνδέονται οι
επίσημες αποφάσεις και οι ρυθμίσεις με το διεθνές περιβάλλον; Τι
συμβαίνει σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες και παγκοσμίως;
Η ανάπτυξη διεθνών διακρατικών συγκρίσεων και κριτηρίων αξιολόγησης
συνδέεται όλο και πιο άμεσα με πηγές και συνθήκες χρηματοδότησης. Ποια
είναι η επιστημονική εγκυρότητα και συμμετοχή σε αυτά τα προγράμματα;
Πόσο λαμβάνονται υπόψη οι παράλληλες διεθνείς δράσεις, όπως οι
Ολυμπιάδες και οι τοπικές μαθηματικές κουλτούρες; Με ποιο τρόπο
διαμορφώνεται η εθνική συμμετοχή και τι δυσκολίες αντιμετωπίζει η ένταξη
των τοπικών συνθηκών και των εθνικών στόχων σε αυτό το πολύπλοκο
σύστημα επεξεργασίας δεδομένων και λήψης αποφάσεων; Πόσο οι ρυθμίσεις
που τελικά υιοθετούνται ενδυναμώνουν και πόσο απειλούν την ελευθερία του
ερευνητή και την αυτονομία του εκπαιδευτικού των μαθηματικών; Τι
σημαίνουν οι τράπεζες θεμάτων, οι αξιολογήσεις και τα «τυποποιημένα
πακέτα μαθηματικής διδασκαλίας» που αποσυνδέουν τη διδασκαλία από το
αναλυτικό πρόγραμμα, από τις συνθήκες του μαθητή και από τον
εξειδικευμένο εκπαιδευτικό;
Ο τρίτος θεματικός άξονας αφορά την καινοτομική δράση στην έρευνα και
στην εκπαιδευτική πρακτική. Το πολύπλοκο και συνεχώς μεταβαλλόμενο
δικτυακό, ψηφιακό και παγκοσμιοποιημένο περιβάλλον έρευνας και
διδασκαλίας δημιουργεί αφενός τη δυσκολία κεντρικού σχεδιασμού και
συντονισμού, αφετέρου την ευκολία άμεσης ατομικής πρόσβασης σε
σημαντικές μαθηματικές πηγές και σε τρόπους παρουσίασης της μαθηματικής
γνώσης. Από αυτή τη φαινομενική αντίφαση αναδύεται ένας νέος τύπος
δημιουργικών πρακτικών στην έρευνα και στην εκπαίδευση, που συχνά
συνδυάζεται σε μορφές διερευνητικής μάθησης. Μια σειρά εισηγήσεων θα
παρουσιάσουν τέτοιου τύπου καινοτομικές προτάσεις που ενδιαφέρουν όλο
και περισσότερο τις αποκεντρωμένες δράσεις των ελλήνων μαθηματικών.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου