"Τι είναι ο χρόνος; Αν δεν με ρωτήσει κανείς ξέρω. Αν μου ζητήσει όμως κάποιος να του το εξηγήσω , δεν ξέρω." Άγιος Αυγουστίνος.
Ο χώρος και ο χρόνος του Νεύτωνα.
Το
1687 ο Ισαάκ Νεύτων παρουσίασε το πρώτο μαθηματικό μοντέλο για τον χώρο
και τον χρόνο στο έργο του "Μαθηματικές αρχές της φυσικής φιλοσοφίας".
Στο μοντέλο αυτό ο χρόνος και ο χώρος συνιστούσαν ένα υπόβαθρο όπου
διαδραματίζονταν τα γεγονότα , το οποίο όμως δεν επηρεαζόταν από αυτά. Ο
χρόνος ήταν διαχωρισμένος από τον χώρο και θεωρούνταν ως μια ανεξάρτητη
γραμμή η οποία επεκτεινόταν επ'άπειρον και προς τις δύο κατευθύνσεις.
Θεωρούνταν δηλαδή παντοτινός με την έννοια ότι είχε υπάρξει από πάντα
και θα υπήρχε για πάντα.
Ο χώρος και ο χρόνος του Αϊνστάιν
Το 1915 ο Άλμπερτ Αϊνστάιν πρότεινε
ένα εντελώς διαφορετικό μαθηματικό μοντέλο για τον χώρο και τον χρόνο:
"τη θεωρία της σχετικότητας". Η θεωρία αυτή , η οποία συμφωνεί με τα
αποτελέσματα μεγάλου πλήθους πειραμάτων , καταδεικνύει ότι χώρος και
χρόνος είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι. Μάλιστα μετέτρεψε τον χώρο και τον
χρόνο , από παθητικό υπόβαθρο στο οποίο λάμβαναν χώρα τα γεγονότα , σε
ενεργούς μετόχους της δυναμικής του Σύμπαντος. Επιπλέον ο Αϊνστάιν βρήκε
ότι οι λύσεις στις εξισώσεις του δεν περιέγραφαν ένα στατικό και
αμετάβλητο Σύμπαν , αλλά αντίθετα ότι ο χρόνος , άρα και το ίδιο το
Σύμπαν , έπρεπε να έχει ελάχιστη και μέγιστη τιμή , με άλλα λόγια αρχή
και τέλος.
Παρότι από την εποχή του
Αϊνστάιν εως σήμερα έχουν προστεθεί και νέα στοιχεία , το σημερινό
μοντέλο για τον χώρο και τον χρόνο βασίζεται ουσιαστικά στη θεωρία της
σχετικότητας. Ο Stephen Hawking είναι ένας από τους πολλούς επιστήμονες
που ανέπτυξαν και επαλήθευσαν τη θεωρία του Αϊνστάιν.
Το ερώτημα όμως που τίθεται
είναι το εξής: Γιατί αφού χώρος και χρόνος είναι άρρηκτα συνδεδεμένοι ,
χρησιμοποιούμε διαφορετικές μονάδες μέτρησης;
Γιατί
τον χώρο με τις 3 διαστάσεις που αντιλαμβανόμαστε (μήκος,πλάτος,ύψος)
τον μετράμε με την ίδια μεζούρα , δηλαδή τα εκατοστά του μέτρου , ενώ
τον χρόνο με διαφορετική , δηλαδή τα δευτερόλεπτα της ώρας;
Αυτό οφείλεται στις ανθρώπινες αισθήσεις. Έτσι όπως είναι φτιαγμένες έχουν τη δυνατότητα να καταλάβουν γρήγορα τις 3 διαστάσεις του χώρου, όμως την 4η , δηλαδή τον χρόνο , δεν την αντιλαμβάνονται αμέσως, αλλά εμμέσως μέσω κάποιων ιδιοτήτων της.
Τι μετράνε λοιπόν τα ρολόγια και τα ημερολόγια των ανθρώπων; Σίγουρα όχι την μαθηματική διάσταση του χρόνου , αλλά την εμφάνιση , την εξέλιξη , τη φθορά και τον θάνατο της ύλης.
Επίλογος.
Αυτό οφείλεται στις ανθρώπινες αισθήσεις. Έτσι όπως είναι φτιαγμένες έχουν τη δυνατότητα να καταλάβουν γρήγορα τις 3 διαστάσεις του χώρου, όμως την 4η , δηλαδή τον χρόνο , δεν την αντιλαμβάνονται αμέσως, αλλά εμμέσως μέσω κάποιων ιδιοτήτων της.
Τι μετράνε λοιπόν τα ρολόγια και τα ημερολόγια των ανθρώπων; Σίγουρα όχι την μαθηματική διάσταση του χρόνου , αλλά την εμφάνιση , την εξέλιξη , τη φθορά και τον θάνατο της ύλης.
Επίλογος.
Οι αισθήσεις μας είναι αυτές που μας δίνουν το αίσθημα του χρόνου , και αυτές ακόμα μπορούν να μας παραπλανήσουν πολλές φορές , αφού η ψυχολογική διάθεση της στιγμής μας κάνει να δίνουμε και μια καινούργια σημασία του. Καταστάσεις και γεγονότα που μας ευχαριστούν "περνούν πιο γρήγορα από το κανονικό" και γεγονότα που μας δυσαρεστούν , νιώθουμε ότι διαρκούν πολύ.
Η αξία του χρόνου (ένα μη μαθηματικό μοντέλο)
Για να ανακαλύψεις την αξία ενός έτους,
ρώτησε ένα φοιτητή που απορρίφθηκε από τις τελικές εξετάσεις!
ρώτησε ένα φοιτητή που απορρίφθηκε από τις τελικές εξετάσεις!
Για να ανακαλύψεις την αξία ενός μήνα,
ρώτησε την μητέρα που έφερε στον κόσμο ένα παιδί πολύ γρήγορα!
ρώτησε την μητέρα που έφερε στον κόσμο ένα παιδί πολύ γρήγορα!
Για να ανακαλύψεις την αξία μιας ώρας,
ρώτησε τους ερωτευμένους που περιμένουν να συναντηθούν!
ρώτησε τους ερωτευμένους που περιμένουν να συναντηθούν!
Για να ανακαλύψεις την αξία ενός λεπτού,
ρώτησε καποιον που μόλις έχασε το αεροπλάνο , το τρένο , το λεωφορείο!
ρώτησε καποιον που μόλις έχασε το αεροπλάνο , το τρένο , το λεωφορείο!
Για να ανακαλύψεις την αξία ενός δευτερολέπτου,
ρώτησε κάποιον που επέζησε από τροχαίο ατύχημα!
Για να ανακαλύψεις την αξία ενός χιλιοστού του δευτερολέπτου,
ρώτησε έναν αθλητή που κέρδισε το αργυρό μετάλλιο στους ολυμπιακούς αγώνες!
πηγή : http://thanasiskopadis.blogspot.gr/2010/11/t.html
πηγή : http://thanasiskopadis.blogspot.gr/2010/11/t.html
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου